Heimwee

Heimwee

Door Tanya Verspay; verschenen in Wereldexpatmagazine d.d. 21 december 2010.

Heb je last van heimwee naar Nederland, naar familie of je oude leven? Je kunt er iets aan doen. Vijf tips tegen heimwee

Kerst betekent warmte en gezelligheid. Of je dat nu viert in Nederland, of in je nieuwe thuisland. Maar kerst kan ook gemis betekenen, een gevoel van heimwee naar je huis, je dorp of stad, en vooral heimwee naar familie en vrienden.

5 tips tegen heimwee

Symptomen
Heimwee kan zo sterk zijn, dat je er vele uren van de dag mee bezig bent. Het voelt als een sterk verlangen waar je geen grip meer op hebt. Je voelt je leeg, somber en lusteloos, je geniet nergens meer van en je hebt nergens meer zin in. Je voelt je moe en je hebt de behoefte aan veel slapen, of je zit dagenlang op de bank televisie te kijken en zapt van de ene zender naar de andere zender.

Heimwee kan ook veel stress met zich meebrengen en door deze stress krijg je hoofdpijn, buikpijn of je voelt je misselijk. Je kunt last hebben van vreetbuien. Of je hebt geen eetlust meer en valt steeds meer af. Er zijn ook momenten dat je je zelfs wat angstig voelt en veel moeten huilen. Je zit niet lekker in je vel en de omgeving maakt zich steeds meer zorgen.


Tip 1: Erken dat je heimwee hebt
Denk niet "heimwee overkomt mij niet" of "het past niet bij mij" want het kan iedereen overkomen en het overkomt ook velen van ons, schaam je er niet voor. Door te erkennen dat je heimwee hebt, ben je ook bereid er iets aan te gaan doen.

Vooral mannen die last krijgen van heimwee zullen moeite hebben om het toe te geven want er rust nog steeds een taboe op. Mannen voelen zich vaak sterk verantwoordelijk voor hun gezin, immers … zijn partner heeft haar baan opgegeven en de kinderen moesten naar een hele nieuwe school.

Voor mannen en vrouwen geldt: praat erover met een vriend of vriendin, het lucht op om je zorgen met iemand te delen. Heimwee is geen teken van zwakte en het komt vaker voor dan je denkt.

Tip 2: Zorg voor een volle agenda
Als je te weinig te doen hebt op een dag en je verveelt je, dan is er veel tijd voor sombere gedachten en gevoelens. Op die momenten steekt heimwee de kop op en lijkt het leven in Nederland veel mooier en veel beter dan je eigen situatie.

Hoe minder tijd om te piekeren, hoe beter het is. Bel een vriend, spreek met hem of haar af om samen te gaan lunchen of naar een museum of een bioscoop te gaan. Een volle agenda en een dagelijks ritme en routine kunnen heel prettig zijn en houvast geven. Doe het dus NU en stel het niet uit.

We noemen dit ook wel timemanagement en dat heeft als doel dat je terug kijkt op een goede dag. Als je blij en tevreden bent, is er immers minder tijd om te piekeren en is er dus ook minder tijd voor heimweegevoelens. Dus: waar zou je nieuwe mensen kunnen leren kennen? Hoe zou je dat aanpakken? Stel je open op en neem zelf het initiatief.

Tip 3: Schrijf een dagboek
Schrijf je verhaal en je emoties eens van je af in een schrift of in de computer. Papier is geduldig en oordeelt of veroordeelt je niet. Door het op te schrijven neem je er meer afstand van en zo krijg je een beter beeld van wat er met je gebeurt.

Kijk of je er een patroon in herkent. Vaak steekt heimwee de kop op bij stille, minder actieve momenten, bv voor het slapen gaan, als je net wakker wordt of onder het eten. Als de momenten voorspelbaar zijn krijg je er ook meer controle over en kun je er beter op anticiperen. Je krijgt weer grip en houvast op je emoties.

Probeer je dagboek altijd te eindigen met iets positiefs. Schrijf in je dagboek waar je die dag om gelachen hebt, wie je ontmoet heb, wat je hebt gedaan hebt of welke bloopers je hebt gemaakt. Maak van je dagboek een plakboek en plak de foto’s erbij waar je bent geweest, wat je gezien en meegemaakt hebt. Maak er een waardevolle en heel persoonlijke herinnering van. Door bezig te zijn met het dagboek wordt je bewust hoe bijzonder je leven in het buitenland is en welke bijzondere ervaringen je dagelijks meemaakt. Dit besef en deze bewustwording kan heimwee, in ieder geval voor een tijdje, naar de achtergrond verschuiven.

Tip 4: Goed slapen, gezond eten en sporten
Een gezonde geest in een gezond lichaam! Als je goed voor jezelf zorgt, krijg je de energie die je nodig hebt om van het sombere gevoel van heimwee af te komen. Wandelen in de buitenlucht of sporten kan klachten als stress en neerslachtige gevoelens zoals heimwee verminderen. Je wordt er energieker door en je voelt je prettiger. Voel je je goed, dan zal je eetlust toenemen en de vreetbuien afnemen.

Tip 5: Ga niet naar Nederland als je heimwee hebt
Misschien denk je: als ik maar eenmaal in Nederland ben, dan zijn al mijn problemen opgelost. Helaas, niets is minder waar. Vrienden en kennissen maar ook familie zijn doorgegaan met hun eigen leven. Ze hebben een andere baan, ze hebben kinderen gekregen en je ervaart misschien dat veel dingen anders zijn geworden. Anderen zitten niet altijd te wachten op de geweldige ervaringen die je hebt meegemaakt, jammer. Je gevoel van verlatenheid en eenzaamheid kan dan dubbel zo groot worden.

Een andere reden om niet terug te gaan op het hoogtepunt van je heimwee is dat heimwee betekent dat je het leven in Nederland en alles wat daar bij hoort nog niet los hebt kunnen laten. Je bent nog niet verankerd in je nieuwe thuisland. Je hebt je lichaam verhuisd naar een ander land maar je geest nog niet. Als op zo’n moment terug gaat naar Nederland loop je kans dat je niet meer terug wilt, je wilt in Nederland blijven. Je ervaart immers dat hier alles mooier en beter is? Als je niet meer terug wilt, heeft dit natuurlijk grote consequenties voor jou en je gezinsleden. Als je je nog niet happy voelt in je nieuwe thuisland, stel een vakantie naar Nederland dan toch nog even uit.

Je komt van je heimwee af door een nieuw leven in je nieuwe thuisland op te gaan bouwen en je oude leven los te durven laten. Loslaten betekent niet dat je alle banden door snijdt maar dat je erop durft te vertrouwen dat de banden met familie en banden met vrienden blijven, ondanks dat je ver weg in het buitenland woont. Steek nieuwe energie in je nieuwe omgeving zodat je daar een leven op kunt bouwen.

Geen ziekte
Heimwee is geen ziekte, heimwee is tijdelijk. En wat belangrijk is: je kunt er zelf iets aan doen. Herken je bij jezelf de symptomen van heimwee? Probeer de tips eens uit. Stel het niet uit maar doe het NU. Neem het heft zelf in handen, ga er op uit en plan je agenda vol en je zult merken dat je heimwee minder wordt.